Rozvoj a zastúpenie elektromobilov nie je síce u nás vôbec ani trochu „masové“, avšak to neplatí o úvahách o elektromobile. A tiež o úvahách využiť fotovoltaiku na nabíjanie elektromobilu, aj keď by si ho ľudia kúpili až časom („niekedy“). Viac si prečítajte v našom článku Elektromobily a fotovoltaická elektráreň.
Vieme ponúknuť aj takéto riešenie a čoraz častejšie ho aj inštalujeme. Hoci má ešte „drobné“ obmedzenia:
- Kapacita batérií elektromobilov je rádovo v desiatkach kilowatthodín – začína pri najmenších elektromobiloch na 20 – 30 kWh, pri elektromobiloch so slušným dojazdom aj cez 50 kWh (taká Tesla Model 3 má batérie s kapacitou 50 – 75 kWh podľa modelu).
Fotovoltaika pre rodinný dom sa dnes už inštaluje často aj vo výkone 10 kWp (v rámci zákonného obmedzenia a tiež ak je na to priestor na streche), pre nabíjanie elektromobilu by to nebol problém, keďže taká 10 kWp fotovoltaika vyprodukuje v „sezóne“ (apríl-august) vo veľkej väčšine dní 50 – 60 kWh za deň. Iste, mimo „sezóny“ menej.
Navyše, tiež nie každý deň sa najazdia stovky kilometrov („spotreba“ elektromobilu na 100 km je orientačne 15 kWh), a teda fotovoltaika by okrem pokrytia spotreby domácnosti bez problémov dokázala aj dobiť batériu elektromobilu. - Ak by ste chceli nabíjať elektromobil priamo z fotovoltaiky, obmedzením je, aby ste ho vedeli cez deň čo najviac parkovať pri dome, a to môže by byť „nepraktické“.
- Ani toto však už dnes vďaka/kvôli virtuálnej batérii nemusí byť taký problém. Úspora pri nabíjaní elektromobilu po večeroch/v noci nebude síce maximálna možná, ale stále dostatočne zaujímavá.
- Navyše, výrobcovia fotovoltaických meničov už postupne prichádzajú s vlastnými riešeniami pre nabíjanie elektromobilov:
- Nabíjačka Fronius Wattpilot. Prepojí sa (cez WiFi) s meničom Fronius a cez aplikáciu si môžete nastaviť viacero režimov nabíjania, tiež nabíjanie elektromobilu len z „prebytkov“ produkcie fotovoltaiky, ktoré sa nespotrebujú priamo v domácnosti.
- Podobne GoodWe vyvinul vlastnú nabíjačku prepojiteľnú s ich meničmi a v krátkom čase ju uvedie na trh – zrejme najskôr v Ázii a neskôr aj v Európe.
- Pred časom to tak nebývalo, ale dnes je možné nabíjanie elektromobilu veľmi rozumne „vyriešiť“ fotovoltaikou. A to „inteligentnými“ nabíjačkami prepojiteľnými s fotovoltaikou aj s pomocou virtuálnej batérie.
A dovolíme si ešte zopár myšlienok k (nie ojedinelému) názoru, že elektromobily sú „slepou uličkou“, niektoré argumenty za tým majú totiž racionálny základ.
- Nevieme predpovedať budúcnosť a vývoj technológií, ale keď už by sa nič „prelomové“ nezmenilo v batériách, skôr by sme sa priklonili k názoru, že elektromobily nie sú slepá „ulička“, ale „odbočka“, aj to potrebná.
Myslíme si, že odklon od fosílnych palív (a teda aj benzínu, nafty) bude v budúcich desaťročiach nevyhnutný. Elektromobily s batériami (aj hybridné) sú dnes prvým krokom, nemusia byť (a zrejme ani nebudú) však konečným. - Veľký potenciál (to si myslíme už 20 rokov) má v automobiloch vodík (ako prostriedok akumulácie energie). To je známe už dávno, prečo sa teda doteraz (takmer) vôbec nevyužíva? Vysvetlenie nie je až tak zložité – kto by budoval infraštruktúru na distribúciu vodíka – keď nemá „odberateľov“, teda vodíkové autá. A na druhej strane, kto by si kupoval vodíkové auto (aj keď ho mnohé automobilky už nejaký čas ponúkajú), keď nemá kde „natankovať“. Niečo ako o tom vajci a sliepke, že čo bolo prvé.
Vodíkové autá sú však tiež v podstate elektrické autá, ale ako zdroj energie nevyužívajú batérie ale stlačený vodík, ktorý je potom palivovým článkom transformovaný na elektrinu. V súčasnosti je teda hlavným obmedzením vodíkových elektromobilov neexistujúca infraštruktúra distribúcie vodíku a aj z tohto dôvodu jeho prevládajúca výroba zo zemného plynu. - Preto elektromobily s batériami ako „potrebná odbočka“, aby sa veci pohli ďalej – totiž z hľadiska dostupnosti infraštruktúry na distribúciu energie pre elektromobily majú batériové elektromobily ohromnú výhodu – distribučná sieť elektriny je dávno vybudovaná a elektrina je dostupná takmer všade (iste, aj táto sieť má pre nabíjanie elektromobilov svoje obmedzenia, hlavne kapacitné).
- Keď budú elektromobily rozšírenejšie, postupne môže byť zdroj energie, a to elektrina z elektrární, nahradzovaný práve vodíkom, ktorý má oproti batériám zaujímavé výhody (oveľa vyššia „hustota“ energie a tiež oveľa rýchlejšie „dotankovanie“). A ďalšou zaujímavou výhodou vodíka je, že sa dá pomerne jednoducho elektrolýzou vyrábať a akumulovať na neskoršie použitie aj vo veľkom, možno časom aj doma. Technologicky nič zložité, ale opäť, kto by to komerčne rozbiehal, keď nie sú kupujúci. Do vývoja v tejto oblasti však investujú značné prostriedky aj „veľkí hráči“ aj vlády (bez konšpirácie – ale prečo asi?).
- Samozrejme, vývoj nebude zrejme skokový, ale postupný – napríklad ako sú dnes hybridné automobily na benzín a elektrinu/batérie, rovnaký koncept postupného prechodu hybridnými batériovo/vodíkovými elektromobilmi sa zdá byť schodná cesta.
Ešte raz, vývoj si predpovedať nedovolíme, súčasnosť a trendy sú jedna vec, ale budúcnosť nás môže prekvapiť novými technologickými objavmi a pokrokmi. A vždy sa tešíme, keď sa objavia nové, ktoré smerujú k zodpovednejšiemu využívaniu zdrojov planéty. - Aby sme neopomenuli, pre budúcnosť môže byť veľkou výhodou batériových elektromobilov tzv. smart grid. Nevýhodou obnoviteľných zdrojov (hlavne slnka a vetra) je premenlivosť a problematická predvídateľnosť produkcie. Ak by sa však elektromobily (alebo dostatočne veľká väčšina) pri každom zaparkovaní kdekoľvek pripojili k smart grid, mohli by slúžiť ako súčasť globálneho batériového úložiska na vyrovnávanie týchto nepravidelností. Aj smart grid je však dnes skôr v rovine vízií (aj keď bez závažnejších technologických obmedzení), viac-menej ide o investície a hlavne ochotu investovať do takejto transformácie.
- Ako sa hovorí, uvidíme… kam pôjde vývoj a či sa presadí viac vodík, alebo smart grid, ani kombinácia nie je vylúčená, skôr si myslíme, že je najpravdepodobnejšia.